"Black Box" with Structure
By Grit Weber
Rolf A. Kluenter loves black, hand-made paper. In his hands the dark, smooth and handy stripes weave into a wonderfully structured surface, which already possesses an artistic character of its own. On this lively material he draws dense lines and grids in white acrylic, which suit the uneven structure of the paper well. Put together, both elements could therefore have a meditative balance, representing a peaceful dialogue between paperwork and grid, wouldn't Kluenter have integrated some medium-seriously disruptive action: irritating dots and spots, fractures, slants and distortions. He doesn't call his works "black box" without reason, alluding thereby to a fictitious area, which must remain unexplored for the human ratio.
Meanwhile the artist shows in his net-like wall objects e.g. that some rhythms just develop because they are a series of single steps. In the hand-made structure irregularities are already present, which - by overlaying several nets - will be enhanced, related or even entirely neutralized.
Kluenter's works in this sense can be seen as the black answer to white marks on a virtual map: they show the borders of the enlightened art history and refer indirectly to other human abilities: improvisation for example.
(First published in German on December 1,2005 in the Wiesbadener Kurier; translated from German into English by Andrea Neidhoefer)
Cornelissen "Black Box" mit Struktur
Grit Weber
Rolf A. Kluenter liebt schwarzes Buettenpapier. Unter der Hand dieses Kuenstlers verflechten sich die dunklen, griffigen Streifen, werden zu einer wunderbar strukturierten Flaeche, die selbst schon Bildcharakter hat.
Auf diesem lebendigen Material zeichnet er mit weissem Acryl dichte Linien und Raster, die gut zu der unregelmaessigen Textur des Papier passen. Beides zusammen koennte also eine meditative Balance haben, koennte einen friedlichen Dialog zwischen Papierwerk und Raster darstellen, wenn der Kluenter da nicht mittelschwere Stoermanoever eingebaut haette: irritierende Punkte und Flecken, Brueche, Schraegen und leichte Verwerfungen. Nicht umsonst nennt er viele seiner Werke "black box" und spielt damit auf einen fiktiven Raum an, der fuer die menschliche Ratio unerforschbar bleiben muss.
Unterdessen zeigt Kluenter auch, in seinen netzartigen Wandobjekten beispielsweise, dass sich bestimmte Rhythmen einfach so entwickeln, weil sie die Folge von Einzelschritten sind.
In der handgefertigten Struktur liegen bereits Unregelmaessigkeiten vor, die - legt man meherere Netze uebereinander - sich verstaerken, sich relativieren oder sich gaenzlich aufheben. Kluenters Arbeiten sind so gesehen die schwarze Antwort auf die weissen Flecken einer gedachten Landkarte: sie zeigen die Grenzen der aufklaererischen Kulturgeschichte und verweisen indirekt auf andere menschliche Faehigkeiten: Improvisation zum Beispiel.